Steam Conferentie Antwerpen november 2016

In oktober werd ons de vraag in de academische werkplaats gesteld of we deel wilden nemen aan een conferentie in Antwerpen om een workshop te verzorgen. De workshop had als titel: Onderzoekend en ontwerpend leren; een gezamenlijk perspectief. Dit gekoppeld aan het thema: “living on the moon”. Best een challenge, een workshop geven met als voertaal Engels!

Vooraf hebben Ester Alake (docent Iselinge), Jorik ten Kaat( VR3) , Daisy Peters( VR3) en Dianne Rutgers (Interne opleider, IKC de Bosmark) besproken hoe de  workshop eruit zou komen te zien.

Twee speerpunten:
*We willen heel graag de zeven stappen van onderzoekend leren bekend maken
* Verschillende niveaus van onderzoekend leren duidelijk maken.

Na het theoretische gedeelte zijn we praktisch aan de slag gegaan. Dit d.m.v. het “M&M- experiment”. Terwijl de deelnemers in gesprek waren hebben wij rondgelopen en verdiepende vragen gesteld. Ook de link laten leggen naar het leven op de maan. Er kwamen verschillende mooie hypotheses uit en door onderzoek en het stellen van de juiste vragen is er veel geleerd.

 

’s Middags werd er in de hoorcollegezaal een opdracht gegeven aan alle studenten. Alles wat ze in de afgelopen dagen gehoord en geleerd hadden mochten ze gaan toepassen in een tweetal activiteiten (hoeken) in een klas van een basisschool in Lier.  In België is het onderwijs verdeeld in kleuteronderwijs ( 2 1/2 tot 6 jaar) en lager onderwijs (6 tot 12 jaar).

Jorik en Daisy hebben zich aangesloten bij een groep studenten die twee activiteiten voor de hoogste groep moesten voorbereiden.

 

Vervolgens kregen de studenten een half uur de tijd om te brainstormen. Daarna moesten ze bij ons (Ester, Dianne en andere collega’s) de eerste voorstellen bespreken. Vervolgens kregen ze weer een uur en daarna moest het plan definitief zijn. Dit was erg leerzaam. Het was ook mooi om te zien dat er direct iets met de feedback van ons werd gedaan.

Een indruk van onze bijdrage aan de STEAM-conferentie in november 2016.



Geef een reactie