Gedrag begrijpen en begeleiden

Gedrag van kinderen stelt leerkrachten in het basisonderwijs regelmatig voor een uitdaging. Gedrag van het kind vraagt om een reactie van de leerkracht. Maar, wat is een passende reactie? En wie bepaalt dat? Welke reactie de leerkracht geeft, lijkt mede afhankelijk van de kijk op gedrag die de leerkracht heeft.
In deze Academische Werkplaats onderzoeken we het thema ‘gedrag’ dan ook vanuit een bepaalde kijk op gedrag. In onze Academische Werkplaats staat de interactionele benadering centraal. In deze benadering staan begrippen als pedagogisch sensitief en het responsief handelen – ook in de ogen van het kind – centraal. We willen gedrag (en het aandeel van de leerkrachten in interacties met het kind) leren begrijpen en begeleiden. In de Academische Werkplaats onderzoeken we hoe we – vanuit deze benadering- het repertoire van leerkrachten kunnen sterken. In deze Academische Werkplaats werken diverse leerkrachten van stichting IJsselgraaf (allen gedragsspecialisaten) samen met studenten en docent-onderzoekers van Iselinge Hogeschool. Daarnaast is een orthopedagoog uit het bovenschoolsondersteuningsteam van stichting IJsselgraaf betrokken.

Nieuws uit dit netwerk

Contactpersoon

dr. Marjon de Boer-Bruggink

Email: 
marjon.deboer@iselinge.nl

Onderzoeker Academische Werkplaats – Senior Opleidingsdocent (ortho)pedagogiek | 088-0931099 | Werkdagen ma, wo, do

Wilt u ons netwerk versterken? Heeft u suggesties aan het netwerk? Neem dan contact op met marjon.deboer@iselinge.nl

Downloads