Onwijs Onderwijs tijdens de ORD 2019

Tijdens de Onderwijs & Research Dagen die plaatsvonden van 26-28 juni 2019 in het zonnige Heerlen hebben we ons onderzoek naar de onderzoekende houding in de ‘Academische Werkplaats Oost-Gelderland’ (AWOG) gepresenteerd. De OZH van de leerkrachten in de AWOG ontwikkelt zich gedurende de twee jaren (van start jaar 1 tot eind jaar 2) positief significant waarbij de effecten gemiddeld tot groot zijn. Dat is goed nieuws aangezien de onderzoekende houding belangrijk is voor professionele ontwikkeling. Naast de AWOG hebben we ook de OZH binnen de ‘Passend Onderwijs voor Ieder Nieuw Talent’ (POINT) onderwijsonderzoekswerkplaats van Fontys gevolgd gedurende 1 semester (van midden jaar 2 tot eind jaar 2). Bij POINT wordt een significante groei zichtbaar op de Externe Dimensie (kennisontwikkeling) van de OZH gedurende de gemeten periode. Er zijn geen significante verschillen in de OZH tussen AWOG en POINT gedurende de periode midden jaar 2 tot eind jaar 2. Dit impliceert dat netwerkleren in onderzoekswerkplaatsen de OZH bevordert, ongeacht de samenstelling of de organisatie van een dergelijk netwerk. Wel is ondersteuning bij het doen van onderzoek en bij het netwerkleren belangrijk. Het volledige paper is te bekijken via deze link.

 



Geef een reactie