Martine Letterie en haar man op Iselinge

27 november 2019: dag van de derde bijeenkomst  van het leernetwerk Lezen laat je denken! én van de lezing door Martine Letterie en haar man Rinke op Iselinge. De studenten van de minor hebben deze bijzondere lezing mogen bijwonen. De boeken Kinderen met een ster en Verboden te vliegen van Martine Letterie worden dit jaar gebruikt voor het ontwikkelen van literaire gesprekken.

Martine heeft verteld hoe zij op basis van interviews met overlevenden van kamp Westerbork boek hun herinneringen heeft verwerkt in de personages van de zes kinderen in Kinderen met een ster. Over één van deze kinderen, het Joodse jongetje Leo, heeft zij het boek De groeten van Leo geschreven.

Na Martine vertelde haar man Rinke over zijn vader, die als jongen een opleiding volgde bij de SS in München en later kampbewaker werd in Westerbork. Rinke vertelde dat zijn vader voor de nazi’s heeft gekozen en maakte duidelijk hoe dit zijn leven heeft bepaald. Een aangrijpend verhaal met veel geheimen, die Rinke in de loop van zijn leven heeft ontrafeld.

’s Middags was de leernetwerkbijeenkomst. Aan het begin las  Demi voor uit De blauwe vleugels van Jef Aerts. Dit boek ontving een Zilveren Griffel in 2019. Een aangrijpend boek over Josh (11, ik-figuur) en zijn verstandelijk beperkte broer Jadran (16).Zij vinden tijdens een wandeling een gewonde kraanvogel. Jadran wil hem leren vliegen, en wanneer Jadran iets wil, houdt niemand hem tegen. Wanneer door Jadrans toedoen een vliegles bijna fataal voor Josh afloopt, rijst de vraag of Jadran naar een instelling moet verhuizen. De broers vluchten, de kraanvogels achterna. Een boek over liefde, vriendschap en familie; een bijzonder verhaal over het leven met een broer met een beperking.

De groepen hebben vervolgens criteria opgesteld waaraan het gekozen boek en gedicht(en),  waar de literaire gesprekken bij worden ontwikkeld, moeten voldoen. Vervolgens zijn we aan het werk gegaan met het verdelen van het boek in stukken voor de vijf te voeren leesgesprekken en is nagedacht over welke begrippen van narratologie aandacht verdienen in deze gesprekken.

De volgende bijeenkomst gaan we delen wat wij al hebben ontwikkeld om elkaar feedback te geven. De studenten en leerkrachten zijn (weer) enthousiast en kunnen niet wachten om praktisch aan het werk te gaan.

Berthe Krooshof en Lonneke Tempels



Geef een reactie