Lezen laat je denken!

Lezen laat je denken!

Eindelijk: het e-magazine Lezen laat je denken kan gelezen worden!

In Lezen laat je denken staat de vraag centraal: hoe kan een leerkracht in alle groepen van het basisonderwijs werken aan het vergroten van de literaire competentie van zijn leerlingen?

Het antwoord op die vraag is gevonden: voer literaire leesgesprekken met je leerlingen over gezamenlijk gelezen boeken. En ja: ook met kleuters kunnen literaire leesgesprekken worden gevoerd.

Het leernetwerk Ssst…wij lezen! (dertien Iselinge-studenten, vier leerkrachten, een bibliotheekmedewerker, een taaldocent van Iselinge) heeft in 2017-2018 literaire leesgesprekken ontwikkeld en uitgevoerd. In groep 1-2 is gelezen en gesproken over Kom uit die kraan!! (Tjibbe Veldkamp) en O, o, Octopus (Elle van Lieshout & Erik van Os); groep 3-4 is aan het werk geweest met De tuin van de walvis (Ted van Lieshout); groep 5-6 heeft De zee kwam door de brievenbus (Selma Noort) gelezen en groep 7-8 Naar het noorden (Koos Meinderts).

De uitwerking van de lessen voor het voeren van deze gesprekken en de gebruikerservaringen kunt u vinden in het e-magazine. Hopelijk wordt u enthousiast voor het samen lezen en vervolgens praten met leerlingen over hun leeservaringen. Hopelijk gaat u de ontwikkelde leesgesprekken voeren en ervaart u zelf: samen lezen laat je denken en samen lezen is leuk!



1 reactie

Geef een reactie