Introductie

In 2017-2018 is een KIEM-subsidie gebruikt om te werken aan een digitale omgeving waarin leerlingen tijdens hun schrijfproces ondersteund worden in het maken van goede keuzes. Die ondersteuning vindt plaats in de vorm van hints, modelvoorbeelden of bijvoorbeeld in de vorm van feedback en zal vooral gericht zijn op het bevorderen van de zelfsturing van leerlingen.
Het project is uitgevoerd door docenten, leerkrachten en onderzoekers die betrokken zijn in het leernetwerk Schrijven Kun je Leren: Dorien de Vries van de Regenboogschool uit Eibergen, Joke de Vries van basisschool ’t Montferland uit ’s Heerenberg, Dirk Jansen van de Christoffelschool uit Gendringen, Eline Seinhorst van de Oersprong uit Ulft, Vivienne te Kulve van de Sccsschool uit Wolfersveen, Lobke Vreman en Eric Besselink van Iselinge Hogeschool, Emmy Vrieling van de Open Universiteit,  de studenten Lotte Mulder  en Saskia van der Salm van mediabedrijf Logisz uit Doetinchem.

In april 2018 is het project tot afronding gekomen. Een mooie schrijfomgeving is ontstaan. En hoewel er nog veel wensen zijn: leerlingen schrijven graag in deze omgeving en leerkrachten zien mogelijkheden om deze omgeving te gebruiken in hun taalonderwijs. Het eindverslag vindt u hier.