In the flow!

8 januari 2020: dag van de vierde bijeenkomst van het leernetwerk Lezen laat je denken!.

De eerste bijeenkomst in het nieuwe jaar, 2020. Voor het leernetwerk is dit hét jaar waarin de ontworpen leesgesprekken daadwerkelijk vorm zullen krijgen en uitgevoerd kunnen worden.

Aan het begin van de bijeenkomst heeft Anouk voorgelezen uit De duik van Sjoerd Kuyper. Een mooi boek over Roly en het verhaal van de Pontjesbrug in Curaçao . Het geheim van de brug is dat wanneer je eronderdoor zwemt, je in het verleden terecht zult komen. Wanneer Roly’s moeder denkt dat vader hen verlaten heeft, gaan zij terug naar Nederland. Roly moet iemand over het geheim vertellen, zodat zijn vader kan worden gevonden. Hij deelt het geheim van de Pontjesbrug met Mila, zijn grote liefde. Zal zijn vader teruggehaald worden uit het verleden? Een spannend boek dat door de meeste lezers in één keer wordt uitgelezen.

Ook een bijzonder boek door de opbouw: in elk hoofdstuk wordt een andere tekstsoort gebruikt – sprookje, sms-tekst, dagboek, mop, (gecorrigeerd) opstel, beeldverhaal. Even wennen.  Ook even wennen: wie is er in het verhaal aan het woord? Het perspectief wisselt. Maar: verschillende lettertypes en tekstkleuren bieden steun. Tot slot: illustrator Sanne te Loo zorgt ervoor dat haar beelden laten zien wat Kuyper vertelt, prachtige illustraties!

Voor de vierde bijeenkomst van het leernetwerk was het geven van feedback een agendapunt. In overleg met de drie subgroepen is besloten dat de feedback wordt doorgeschoven naar de volgende bijeenkomst. De drie subgroepen gaven er de voorkeur aan om vandaag nog te werken aan de concrete uitwerking van de leesgesprekken: welke begrippen uit de narratologie verdienen aandacht?, welke soorten vragen worden gesteld?, welke verwerkingsvormen worden gebruikt?, welke ‘huiswerkopdracht’ wordt gegeven?…  Alle groepen raakten ‘in the flow’: als je zelf steeds dieper in de wereld van het boek komt, ontdek je steeds meer onderwerpen waarover je met leerlingen in gesprek kunt gaan. Er komen uitgewerkte lessen op papier! Dit geeft alle groepen een fijn gevoel. Nu komt er echt iets tot stand waarop we verder kunnen borduren.

Voor de volgende bijeenkomst staat het geven van feedback op de agenda. De leerkrachten en de studenten zijn enthousiast aan het werk en zijn blij dat ideeën écht vorm gaan krijgen.

Nog een leuk nieuwtje! De studenten en leerkrachten van het leernetwerk Lezen laat je denken! gaan een bezoek brengen aan kamp Westerbork. Hiervoor wordt nog een datum gepland.

Daphne Berserik

 



Geef een reactie