Beoordelen van teksten

Het netwerk Schrijven Kun je Leren werkt samen met de universiteit van Antwerpen om te komen tot een werkbare manier waarop we de schrijfontwikkeling van leerlingen kunnen volgen. Afgelopen weken werden door leerlingen totaal circa 400 teksten geschreven. Vandaag oefenden we in ons netwerk in het beoordelen van deze teksten: we sorteerden in drie stapels: ondergemiddelde-gemiddeld-bovengemiddeld. Uit de ‘gemiddelde’  stapel kozen we de middelste tekst. Deze tekst werd ‘grijze muis’  genoemd. Het beoordelen van teksten kan tegenwoordig eenvoudig door gebruik te maken van het programma d-pac. Een instructievideootje geeft een beeld van de mogelijkheden van het programma. In deze omgeving zullen de 400 door leerlingen geschreven teksten worden geüpload. Daarna zullen ze steeds paarsgewijs meer dan 200 keren vergeleken worden door meer dan 15 beoordelaars. Het resultaat is een reeks van in kwaliteit opklimmende teksten. En die reeks zal ten grondslag liggen aan vijf te ontwikkelen schalen waarmee betrouwbaar een oordeel gegeven kan worden over tekstkwaliteit. Geïnteresseerd om als beoordelaar mee te doen? Tussen 15 november en 6 december kunnen we nog mensen gebruiken. Neem contact op met eric.besselink@iselinge.nl.



Geef een reactie