AW Onderzoek in Beeld

In het wetenschappelijke tijdschrift Pedagogische Studiën verscheen onlangs een verslag van de 48ste editie van de Onderwijs Research Dagen (ORD), een driedaagse conferentie over onderwijsonderzoek in Nederland en Vlaanderen. Het conferentieverslag geeft een mooi overzicht van thema’s die momenteel sterk in de belangstelling staan in het Nederlandse en Vlaamse onderwijsonderzoek. De onderzoekende houding (OZH) van leerkrachten is zo’n prominent thema en bij de beschrijving van studies over OZH wordt ook het onderzoek besproken dat in onze AW wordt uitgevoerd (zie pagina 295 van het conferentieverslag; onderzoek Borst-Jeurissen). Een mooie opsteker. In een eerder AW-nieuwsbericht werd reeds over deze studie gerapporteerd. Het OZH-onderzoek binnen de AW blijven we uitvoeren en tijdens de volgende editie van de ORD zullen nieuwe inzichten worden gepresenteerd in een symposium dat gericht is op de professionalisering van leerkrachten in werkplaatsen onderwijsonderzoek. We zullen jullie hierover blijven informeren.

Een poster van het onderzoek naar OZH van Sonja Borst-Jeurissen en het conferentieverslag zijn te downloaden. Klik op de links in de referenties. Pedagogische Studiën is een open access tijdschrift.

Referenties

Borst-Jeurissen, S., Vrieling-Teunter, E., Wopereis, I., & Bakx, A. (2018, juni). De ontwikkeling van de onderzoekende houding in lerarennetwerken binnen het primair onderwijs. Poster gepresenteerd tijdens de 48ste Onderwijs Research Dagen, Nijmegen.

Wellner, M. J. H., Van Meegen, M. M. E., Griffioen, D. M. E., Daas, S. R., Kok, M., Nak, J., Kesselaar, C. P., van Berlo, L. C. J., Groen, A. (2019). Conferentieverslag Onderwijs Research Dagen 2018. Pedagogische Studiën, 95, 293-301. Verkregen via http://www.pedagogischestudien.nl/



Geef een reactie